[SŁOWO] ULICA


Dzisiejszy wpis zainspirowany został słowem ULICA.

Mimo iż wieś jest dla mnie miejscem wypoczynku i kocham całym sercem  pozamiejski krajobraz, to nie wyobrażam sobie życia poza miastem. Dużym miastem. Z całą masą uliczek, które kryją różnego rodzaju tajemnice. Postanowiłam wam wypisać moje ulubione uliczki pochodzące z różnych miast, a szczególnie z mojego ukochanego Krakowa!
1.Ulica Gołębia, Kraków-to jedno z tych miejsc, gdzie artyści mogę poczuć się jak w domu, a malarze wyciągają sztalugi, aby ten widok utrwalić. Wąska uliczka z klimatycznymi kawiarenkami. Każdy krakowski polonista zna doskonale tę ulicę mieści się tam bowiem wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jako że polonistów wśród moich znajomych jest sporo, zatem i ja na Gołębiej częstym gościem byłam. Do niedawna mieściła się dam również Café GOŁĘBIA, która w tym roku przeszła do historii. Działała tam „Poczta poetycka”, a do skrzynki, która umieszczona była przed kawiarnią, każdy poeta amator mógł wrzucić swoją twórczość. Dodatkowo co miesiąc rozgrywał się tam konkurs dla młodych poetów. Szkoda, że tak piękne inicjatywy powoli są likwidowane…

rynna1 (2)

2.Złota Ulicka, Praga- najbardziej oryginalna uliczka, jaką do tej pory widziałam. Urocze malutkie i kolorowe domki, w których można sobie zakupić śliczne pamiątki, a w niektórych oknach widoczne są ciekawe eksponaty. Kolejna ulica, która przypadnie do gustu przede wszystkim osobom, z artystyczną duszą, w końcu uliczka stała się miejscem spotkań artystów czeskich w tym Franza Kafki. Swoją drogą zaskoczyło mnie to, jak ta postać przebrnęła to popkultury. Wizerunek Kafki spotkać można w miejscach różnych np. w KFC. Jeśli nie lubicie tłumów tak jak ja, radzę wam się wybrać na zwiedzanie późnym popołudniem. Mimo że wtedy wejście jest za darmo, można spotkać tam stosunkowo mało osób i nacieszyć oczy ślicznymi domkami.

zlota-uliczka-w-pradze (2)DSC02598 (2)

3.Ulica Senacka, Kraków-konkretnie fragment łączący ul.Senacką z Poselską. Nie znajduje się tam nic ciekawego (może poza muzeum archeologicznym), ale jest to wąska uliczka typowa dla architektury starego Krakowa.

Senacka (2)

 

4.Ulica Długa oraz Długi Targ, Gdańsk– W Gdańsku swego czasu pracowałam, jako sprzedawczyni gazet. Najczęściej chadzałam po plaży, zdarzały się jednak dni, kiedy zawożono nas do centrum miasta, a mój rejon znajdował się właśnie na ulicy Długiej. Zaczynałam od Złotej Bramy, a kończyłam, przy deptaku. Podczas pracy spotkałam parę znanych osób min. Donalda Tuska oraz Wojciecha Cejrowskiego, chociaż nie wiem akurat, czy jest się czym chwalić. Jako że jest to główna ulica w Gdańsku, zwykle było tam mnóstwo osób, raz jednak pojechaliśmy sobie tam w środku nocy, gdy praktycznie nie było nikogo… Polecam spacer szczególnie zakochanym parom : )

 

DSC_0725 (2)

5.Mårten Trotzigs Gränd, Sztokholm-najwęższa uliczka w mieście (90 cm!!). Niesamowita, ale bardzo ciężko jest sobie tam zrobić zdjęcie, bez turysty w tle lub oczekiwania w długiej kolejce. Chyba tu też sprawdzi się moja złota zasada: idź tam wieczorem.

3536458816_c7316ec1eb

 

6.Österlånggatan, Sztokholm-Ulica jest bardzo długa, możemy nią przejść praktycznie całą dzielnice Gamla Stan i dojść do zamku królewskiego. Pod numerem 51 znajduje się restauracja DEN GYLDENE FREDEN, która wpisana została do księgi rekordów Guinnessa jako najstarsza restauracja na świecie (rok założenia 1722) ponadto zarówno jej otoczenie, jak i wnętrze w zasadzie nie uległy zmianom. W każdy czwartek Akademia Noblowska odpowiedzialna za nagrodę w kategorii literatura urządza tu uroczysty obiad. Dodatkowo można zwiedzić tutaj sklepiki hobbistyczne np. ze starymi mapami, statkami i akcesoriami żeglarskimi, a także z akcesoriami w stylu dzikiego zachodu.

960px-Österlånggatan_Benicke_070330 (2)

7.Uliczki z filmów „Podniebna poczta Kiki” – jestem wielką fanką filmów studia Ghibli szczególnie ze względu na ukazywane tam elementy związane z kulturą japońską podane wręcz w baśniowej oprawie. Zdarza się jednak, że twórcy inspiracje czerpią z krajów zza oceanu konkretnie Europy i Stanów Zjednoczonych. Budowa fikcyjnego miasta Koriko zainspirowana została przez Sztokholm, Lizbonę, Paryż, Mediolan oraz San Francisco.

830595119_8d85w-M

dda6324ebc137fe1300f41b797a3e31d

8.Ulica Bulwarowa, Kraków-zupełnie odbiegająca od wcześniej wymienionych przeze mnie uliczek. Umiejscowiona w samym sercu socjalistycznego klimatu, jaki niewątpliwie spotkać można w krakowskiej dzielnicy Nowa Huta. Zaraz obok znajduje się nowohucki zalew, który jest miejscem wypoczynku każdego mieszkańca tej dzielnicy. Polecam spacery, szczególnie w słoneczny jesienny dzień 🙂

SONY DSC

9.Ulica Bracka, Kraków- no nie możliwe jest wręcz, aby zabrakło tu mojej ukochanej Brackiej z jej wspaniałymi kawiarniami i najlepszą czekoladą pod słońca, którą znajdziecie w kawiarni Nowa Prowincja (niegdyś należąca do Grzegorza Turnaua). I wbrew temu, co się śpiewa , aż tak często tam nie pada.

10.Ulica Parkowa, Kraków-ulica znajduje się zaraz przy parku, przy przepięknym parku Bednarskiego. Można nią dojść na słynną krakowską Rękawkę, która odbywa się w każdy wtorek po Wielkanocy (dlatego tak bardzo kojarzy mi się z dzieciństwem), a idąc w zupełnie inną stronę, dojdziecie do mojego ulubionego krakowskiego kościoła św. Józefa.

100_5262 (2)

 

A jakie są wasze ulubione uliczki?

4 thoughts on “[SŁOWO] ULICA

  1. Ja kiedyś mieszkałem w miejscowości Horoměřice tuż obok Pragi (15 minut do metra). I tam było tak fajnie i spokojnie. Całkiem długo mieszkałem też w miejscowości Bor obok czeskiego Pilzna. Mieszkałem też w samym Pilznie, a teraz w Libercu. Zastanawiam się, może wrócę do Pragi.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Najstarsza restauracja na świecie? Chyba muszę się tam wybrać 😀 A w Gdańsku miałam przyjemność pracować w biurze tuż przy Długiej, więc w przerwie w pracy regularnie wychodziłam na tę ulicę po kawę albo coś do przekąszenia. Ale i tak wolę ulicę Mariacką, a właściwie widok z bramy nad Motławą na tę ulicę. Jak z bajki!

    Lubię to

Skomentuj

