[Święta polskie] Wszystkich Świętych


Dzisiejsze święto stanie się inspiracją dzisiejszego wpisu.

Wiem, co myślicie. 1 listopada kojarzy się większości z kłótniami o strategię ułożenia zniczy, korkami i kebabami sprzedawanymi pod cmentarzem.

665adc58839571cec74dbd6edd25641b,640,0,0,0
Tak, ja antyludziowa osoba, również drżę na samą myśl przed powyższym.

Mimo wszystko Wszystkich Świętych to moje ulubione święto. Gdy myślę o rodzinnym spotkaniu, nie przychodzi mi na myśl Boże Narodzenie, czy Wielkanoc, lecz właśnie 1 listopada.

Znowu jesteśmy wszyscy razem. Czujemy obecność, wspominamy i słuchamy zabawnych historii.

Niesamowite jest to, że w jeden dzień każdy z nas wychodzi z domu, aby odwiedzić grób bliskiej osoby. Wiadomo, że powinniśmy robić to częściej, ale każdy wie, jak jest. Sama ostatni raz u moich dziadków byłam bodajże na Wielkanoc, a i tego nie jestem tak do końca pewna.

Jako osoba refleksyjna bardzo łatwo popadam w zadumę, zatem 1 listopada normalnie się ze mną nie dogadasz. A to dlatego, że myślami będę zupełnie gdzie indziej.

Zapewne ktoś zaraz napiszę mi o komercjalizacji święta, pościgu za zniczami i kwiatami. Niestety żyjemy w czasach, gdy pieniądz wyczuć można wszędzie, a komercja dotknie każdego elementu naszej egzystencji. Tak naprawdę to od nas zależy, jak bardzo się jej poddamy. Możesz biec za tym zniczem, który oświeci cały cmentarz, zatańczy, zaśpiewa i wierszyk wyrecytuje. A możesz kupić mały znicz, kwiat wsadzić do wazonu usiąść na chwilę i po prostu pamiętać.

Dlaczego ja kocham to święto? Dlaczego Ty możesz pokochać to święto?

  • wspomnienia z bliskimi o bliskich
  • widok cmentarza ozdobionego kwiatami i zniczami
  • zbiórki pieniędzy przez znane osoby i harcerzy w celu renowacji zniszczonych grobów
  • mordoklejki – jedyny dzień w roku, kiedy je jadam!
  • spacery po krakowskich cmentarzach, odwiedzanie grobów znanych osób np. Marka Grechuty, Jana Matejki….
  • po powrocie w telewizji zamiast głupiej i niezrozumiałej dla mnie papki, filmy nawiązujące tematyką do refleksji nad swoim życiem, mój ulubiony to „Między niebem a piekłem”- zawsze, płaczę!
  • artykuły o tradycjach popularnych w innych krajach, np. ten Wesoły cmentarz w Sapancie

 

A teraz Ty powiedz: lubisz czy nie lubisz? 🙂

 

Skomentuj

