[Święta polskie] Święto Niepodległości [mojej]


Dzisiejszy wpis zainspirowany (poniekąd) został świętem niepodległości, który miał miejsce wczoraj. Podobnie jak wydarzenia, które miały miejsce wczoraj.

Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto państwowe obchodzone 11 listopada dla upamiętnienia odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918, po 123 latach zaborów (1795–1918); święto zostało ustanowione ustawą z 23 kwietnia 1937[1], zniesione ustawąKrajowej Rady Narodowej 22 lipca 1945[2], przywrócono je w okresie transformacji systemowej w 1989[3]; jest dniem wolnym od pracy.

wikipedia.pl

Moje święto Niepodległości– święto obchodzone 11 listopada dla upamiętnienia przeciwstawienia się ogólnej ignorancji i braku szacunku w stosunku do moich uczuć i mojej emocjonalności.  Miało miejsce dokładnie 11 listopada 2015 roku, jednym słowem wczoraj. Święto zostało ustanowione dzięki mojej walce i przeciwstawieniu się pewnemu typowi zachowania, który jest według mnie karygodny.

Znaczenie daty 

Odzyskiwanie przez Polskę niepodległości było procesem stopniowym. Wybór 11 listopada uzasadnić można zbiegiem wydarzeń w Polsce z zakończeniem I wojny światowej dzięki zawarciu rozejmu w Compiègne 11 listopada 1918, pieczętującego ostateczną klęskę Niemiec. Dzień wcześniej przybył do Warszawy Józef Piłsudski. W tych dwóch dniach, 10 i 11 listopada 1918, naród polski uświadomił sobie w pełni odzyskanie niepodległości, a nastrój głębokiego wzruszenia i entuzjazmu ogarnął kraj. Jędrzej Moraczewski opisał to słowami[4]:

Niepodobna oddać tego upojenia, tego szału radości, jaki ludność polską w tym momencie ogarnął. Po 120 latach prysły kordony. Nie ma „ich”. Wolność! Niepodległość! Zjednoczenie! Własne państwo! Na zawsze! Chaos? To nic. Będzie dobrze. Wszystko będzie, bo jesteśmy wolni od pijawek, złodziei, rabusiów, od czapki z bączkiem, będziemy sami sobą rządzili. (…) Cztery pokolenia nadaremno na tę chwilę czekały, piąte doczekało. (…)

Znaczenie daty

Odzyskanie mojej emocjonalnej niepodległości było procesem stopniowym. Wybór daty wiąże się ze zdarzeniami mającymi miejsce w pewnym pięknym mieście, które kojarzy się jednoznacznie z górami, do którego wielu podąża w celu wypoczynku. Dokładne wydarzenia miały miejsce wieczorem po wypiciu sporej dawki alkoholu, czym poniekąd można po części wytłumaczyć to, co zaszło. Do tej pory próbowałam okiełznać swoje emocje, lecz w pewnym momencie moja granica została przekroczona. Poczułam się upokorzona. Nastąpiła reakcja obronna, która została zinterpretowana jako przesada. Postanowiłam mimo wszystko bronić swoich racji i tym razem nie odpuszczać. Był to ten dzień, w którym po rozmowie i argumentacji każdy z uczestników zdarzenia przyznał mi rację. Uzgodniliśmy, że tego typu zachowania nie powinny mieć miejsca.

Obecnie nie myślę o tym, aby układać pieśń pochwalną na cześć swojego małego zwycięstwa.

Czuję ulgę, że nie poddałam się, mimo iż przez wielu moje zachowanie uznane zostało za przesadę i kazało mi wyluzować. Doskonale wiedziałam, jak się czułam i walczyłam o to, by to uczucie nie towarzyszyło mi przy każdym spotkaniu.

Moje uczucia są ważne. Moje granice są ważne.

I od tej pory nie będę udawała, że jest inaczej.

3 thoughts on “[Święta polskie] Święto Niepodległości [mojej]

Skomentuj

